Transport ładunków wielkogabarytowych – jak go zaplanować?

Transport ładunków, których wymiary i masa przekraczają normy prawne, wymaga uzyskania stosownych zezwoleń i wynajęcia lub zakupu odpowiedniego pojazdu. W zależności od dróg, po których będziemy się poruszać i wagi oraz rozmiarów zestawu, wydają je różne jednostki. Zdobycie ich wymaga również przedłożenia dokumentacji technicznej, a w niektórych przypadkach nawet skrupulatnego zaplanowania całej trasy przejazdu.

Kiedy zezwolenie będzie niezbędne?

Wraz z nowelizacją przepisów ruchu drogowego z roku 2012 zmienił się zasady dotyczące transportu ponadgabarytowego. Na terenie Unii Europejskiej bez specjalnego zezwolenia dopuszcza się transport pojazdem, którego masa z ładunkiem nie przekracza 40 ton (o ile droga nie posiada innych ograniczeń). Maksymalne wymiary to 16,5 m długości i 2,55 m szerokości. Jeśli chcemy przewieźć jakikolwiek większy lub cięższy ładunek, nie obejdzie się bez odpowiednich zezwoleń.

Jak to zorganizować?

O pomoc w organizacji formalności i całej operacji możemy zwrócić się do przedsiębiorstw specjalizujących się w przewozie ponadnormatywnym. Firmy logistyczne takie jak https://tsl-nordic.com z powodzeniem zaplanują i przeprowadzą cały transport. Jeśli nie mamy doświadczenia i nie dysponujemy stosownymi pojazdami lub mamy do przewiezienia tylko jeden ładunek, będzie to najrozsądniejsza opcja.

Uzyskanie pozwolenia jest w głównej mierze zależne od przebiegu trasy i niepodzielności ładunku. Za niepodzielny uznaje się z kolei każdy towar, który ze względu na swoje cechy nie może zostać pogrupowany na mniejsze części. Definicja ta obejmuje też ładunki, których rozdzielenie byłoby zbyt kosztowne i ryzykowne. Jeśli mamy do czynienia z takim rodzajem transportu, niepodzielność musimy udowodnić. W celu uzyskania zezwoleń musimy złożyć stosowny wniosek do zarządcy danej drogi, starosty, Naczelnika Urzędu Celnego lub GDDKiA. Na stronie internetowej tego ostatniego znajdziemy szczegółowe wytyczne dotyczące dróg, parametrów pojazdu i stosownej jednostki, do której należy się zgłosić. Ważną kwestią jest też nieprzekroczenie 11,5 t nacisku na jedną oś.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

pięć × trzy =